• Checkout
  • Cart (0)
  • My Account

News

New book: Japonism on Danish - Art and design from 1870-2010

Posted on April 24, 2013 by Allan Scharff

Yesterday was the book "Japanisme på Dansk - Kunst og design 1870-2010" released at the Danish Design Museum written by Mirjam Gelfer-Jørgensen. I've always had a great relation to Japan and the Japanese tradition of craftsmanship, which is why many of my works are inspired by this culture.  I've contributed with two works to the the book, the Made In Denmark Bowl and The Luna Chair. The book is beautiful, well written and highly recommendable. 

/Allan

The store and workshop is open again

Posted on April 09, 2013 by Allan Scharff

My store and workshops is now reopened after a full refurbishment, more charming then ever. 

The workshop is open by apointment and we are there most days. Please come and take a look yourself, we are proud of the result. 

/Allan

Posted in Workshop

The Royal Ballet x Allan Scharff

Posted on March 19, 2013 by Allan Scharff

As a part of the Ballet La Bayadere I designed and crafted two pieces - The Buddyguards Ring and the Buddyguard crown. 

See the link to all the jewellery designed for the ballet as a part of the collection "Strength and Beauty" curated by Nina Hald. 

Posted in Buddgyuards

The Annual Meeting of the Hammer Club in 2010

Posted on May 16, 2010 by Allan Scharff

The annuel meeting in the Hammer Club for Silversmith was in 2010 hosted by me in Copenhagen. Despite the very cold weather we had a great time. 63 silversmiths were attending in total and many beautiful crafts were made. 

 

 

 

Karin Bo Bergquist wrote an article about the event, read it below (danish only): 

 

Sølvskålens skabelse

Af Karin Bo Bergquist

 

Der var magi i luften, da 63 sølvsmede fra hele verden arbejdede på et fælles værk på Kunstindustrimuseet. 

Hårde slag mod det fineste sølv. Hjerteskærende, men fascinerende. For et unikt værk er under skabelse. Inde fra Kunstindustrimuseets Grønnegård lyder hammerslag, der runger i museets gamle gange. Det er koldt, men sølvsmedene har fået varmen efter mange timers arbejde. Uden omkring står en kødrand af mennesker.

En plade massivt sølv, et lille arsenal af hammere og 63 sølvsmede. Seks timer og flere tusinde hammerslag senere står en stor flot sølvskål færdig med en mat mælke-agtig bund og blank overflade, signeret i kanten med sølvsmedenes mesterstempler. Skålen er resultatet af et samarbejde mellem anerkendte sølvsmede fra hele verden, samlet i Danmark til den årlige workshop for det hæderkronede fag. 

Det er i sig selv noget af en bedrift at få sølvsmede til at samarbejde om ét værk, for alle er vant til at få deres egne objekter udstillet. Manden bag arrangementet, Allan Scharff, forklarer at når det blev så stor en succes, skyldes det netop, at målet både var en fælles udstilling med mere end 100 individuelle sølvgenstande - og så denne workshop, hvor ideen var at skabe et fælles værk. 63 sølvsmede deltog i arbejdsworkshoppen ud af de 180 kunsthåndværkere, der var samlet. 

 

Kropsligt arbejde

Sølvsmede-arbejde er noget meget kropsligt. Mens der arbejdes er krukken placeret på et jern eller på låret, og lårmusklerne støder så fra, når de hårde hammerslag møder skålens overflade. Som tilskuer kan man nemt blive helt opslugt af det magiske møde mellem kunstneren og materialet, der varer i timevis. 

"Man burde invitere en komponist med næste gang, sølvsmedene samles, som kan opføre en melodi over hammerslagene. Det lyder simpelthen så smukt", siger en af sølvsmedene.

Skålen er formet af de tusinder af slag fra hammere, der har skiftet hænder hele dagen. De bitte små slag ved siden af hinanden giver en fantastisk flot rustik og kantet overflade, der alligevel er så fint formet, at man nærmest ikke kan mærke hammerens slag. Når man stryger en hånd på indersiden, er fladen også her fint afrundet. Se, det er kunst. Skålen er vel 25 cm i diameter og kanten ca. 1/2 cm tyk. Men øjet bedrager. Faktisk er pladen slet ikke så kraftig. En særlig slagteknik gør, at det virker som om hele sølvpladen er så kraftig, men det er den bare ikke. Man slår opad fra neden, så kanten virker meget kraftigere. 

Undervejs bliver skålen glødet og kommer i vand for at blødgøre materialet, og når man slår på det, genfinder det sin hårde krystalstruktur. Derefter præger alle sølvsmedene deres personlige mesterstempel i den øverste del af skålen, hist og pist. De fleste stempler udgør en lille figur - en trekant, en cirkel, en stjerne, osv. - på ca. 1/2 cm. Men et af dem skiller sig ud. Allan Scharff har fået lavet et stempel, af hans egen signatur, i fuld størrelse. Det elegante stempel vækker beundring hos de øvrige sølvsmede. Nogle af de yngre sølvsmede har aldrig før prøvet at banke deres eget stempel på en genstand, andre får det lavet på producentens fabrik. Processen er ved at være til ende og kunstnerne er tilfredse med værket. Stolte løfter de skålen frem i flok.

"Det er nærmest et mirakel, at skålen er lavet så hurtigt og det må være rekord", siger Michael von Essen, der har været med til at oprette et museum på Georg Jensens sølvsmedefabrik. Normalt ville det tage mindst to uger at lave sådan en skål. I øvrigt er det sjældent at man bruger så fint sølv - hele 999 tusindedele. Det fine sølv er meget blødt, og det er årsagen til, at man kan arbejde hurtigt med materialet. 

Sølvpladen er doneret af Frits Pedersen A/S, der sælger metaller og værktøjer til sølvsmedene, i anledning af årets sølvsmedetræf. Foreningen har doneret skålen til Kunstindustrimuseet og den kan ses i forhallen under fællesudstillingen ’Objects of Light’.

 

 

Posted in The Hammer Club

 

Recent Articles

Tags