My vase "The Poseur" from 2006 is one of more than 200 works in this historic exhibition of the Indian and Danish Silver Corps at the largest museum in the world. The Crown Prince couple had taken the long way out there to open the exhibition.
]]>https://vimeo.com/812816776
]]>filmen kan ses på Vimeo: https://vimeo.com/812816776
]]>Be seen in gatherings where you want to be discovered, light up and attract attention, as here at the annual Robert Award for the Film and TV Industry in Denmark.
Hawaii flower Ear Cuffs inn silver. I make them in 3 sizes and only to buy here in the webshop and in my workshop Soelvgade 22, 1300 Copenhagen K, Denmark.
]]>Genopstandelse – et påskeæg
Høns lægger ikke naturligt æg hele året rundt, så de første æg i foråret omkring påske, var et symbol på livskraft, frugtbarhed – genopstandelse.
At trille æg sammen med familien, venner og andre er en munter leg, som jeg gerne vil give plads, så mit påskeæg er løftet op på et skjold, båret af 4 konturer af æggets form, der triller afsted, som æg nu gør.
Påskeægget er tænkt som beholder for livets uundværlige vand på rejsen, derfor er det 24 karat forgyldt indvendig - for at bevare vandet friskt.
Udvendig har jeg signeret ægget et par tusinde gange for at skabe den særlige fornemmelse, som ulæselig håndskrift fremkalder.
Mens jeg hamrede på ægget, løb verdens milliardærer om kap for at sende den største raket længst op i rummet, for blot for at vende tilbage få vægtløse minutter senere.
Mit påskeæg ville give dem baghjul, for på CO2-frie englevinger kan det løfter sig smukt hele vejen op til Sankt Peter ved himmerigets port.
Værk 36A, 2021 - 797 gram 999 finsølv, 402 gram skjold og æg-konturer i oxideret sterlingsølv, Englevinger m. håndtag 24 karat forgyldt, sammenlagt højde 28,5 cm.
Resurrection – an Easter egg
Hens do not naturally lay eggs all year round, so the first eggs in the spring around Easter were a symbol of vitality, fertility - resurrection.
Rolling eggs with family, friends and others is a fun game that I want to make room for, so my Easter egg is lifted up on a shield, supported by 4 contours of the egg's shape, rolling away as eggs now do.
The Easter egg is intended as a container for life's indispensable water on the journey, therefore it is 24 karat gold-plated inside - to keep the water fresh.
On the outside, I have signed the egg a few thousand times to create the special feeling that illegible handwriting evokes.
As I pounded the egg, the world's billionaires raced to send the biggest rocket into space, only to return weightless minutes later.
My Easter egg would give them rear wheels, because on CO2-free angel wings it can lift beautifully all the way up to Saint Peter at the gate of the kingdom of heaven.
Work 36A, 2021 - 797 grams 999 fine silver, 402 grams shield and egg contours in oxidized sterling silver, Angel wings with handle 24 carat gold-plated, total height 28.5 cm.
Photo: Miklos Szabo og Ida Buss
]]>/Allan
]]>My store and workshops is now reopened after a full refurbishment, more charming then ever.
The workshop is open by apointment and we are there most days. Please come and take a look yourself, we are proud of the result.
/Allan
]]>
Karin Bo Bergquist wrote an article about the event, read it below (danish only):
Af Karin Bo Bergquist
Der var magi i luften, da 63 sølvsmede fra hele verden arbejdede på et fælles værk på Kunstindustrimuseet.
Hårde slag mod det fineste sølv. Hjerteskærende, men fascinerende. For et unikt værk er under skabelse. Inde fra Kunstindustrimuseets Grønnegård lyder hammerslag, der runger i museets gamle gange. Det er koldt, men sølvsmedene har fået varmen efter mange timers arbejde. Uden omkring står en kødrand af mennesker.
En plade massivt sølv, et lille arsenal af hammere og 63 sølvsmede. Seks timer og flere tusinde hammerslag senere står en stor flot sølvskål færdig med en mat mælke-agtig bund og blank overflade, signeret i kanten med sølvsmedenes mesterstempler. Skålen er resultatet af et samarbejde mellem anerkendte sølvsmede fra hele verden, samlet i Danmark til den årlige workshop for det hæderkronede fag.
Det er i sig selv noget af en bedrift at få sølvsmede til at samarbejde om ét værk, for alle er vant til at få deres egne objekter udstillet. Manden bag arrangementet, Allan Scharff, forklarer at når det blev så stor en succes, skyldes det netop, at målet både var en fælles udstilling med mere end 100 individuelle sølvgenstande - og så denne workshop, hvor ideen var at skabe et fælles værk. 63 sølvsmede deltog i arbejdsworkshoppen ud af de 180 kunsthåndværkere, der var samlet.
Kropsligt arbejde
Sølvsmede-arbejde er noget meget kropsligt. Mens der arbejdes er krukken placeret på et jern eller på låret, og lårmusklerne støder så fra, når de hårde hammerslag møder skålens overflade. Som tilskuer kan man nemt blive helt opslugt af det magiske møde mellem kunstneren og materialet, der varer i timevis.
"Man burde invitere en komponist med næste gang, sølvsmedene samles, som kan opføre en melodi over hammerslagene. Det lyder simpelthen så smukt", siger en af sølvsmedene.
Skålen er formet af de tusinder af slag fra hammere, der har skiftet hænder hele dagen. De bitte små slag ved siden af hinanden giver en fantastisk flot rustik og kantet overflade, der alligevel er så fint formet, at man nærmest ikke kan mærke hammerens slag. Når man stryger en hånd på indersiden, er fladen også her fint afrundet. Se, det er kunst. Skålen er vel 25 cm i diameter og kanten ca. 1/2 cm tyk. Men øjet bedrager. Faktisk er pladen slet ikke så kraftig. En særlig slagteknik gør, at det virker som om hele sølvpladen er så kraftig, men det er den bare ikke. Man slår opad fra neden, så kanten virker meget kraftigere.
Undervejs bliver skålen glødet og kommer i vand for at blødgøre materialet, og når man slår på det, genfinder det sin hårde krystalstruktur. Derefter præger alle sølvsmedene deres personlige mesterstempel i den øverste del af skålen, hist og pist. De fleste stempler udgør en lille figur - en trekant, en cirkel, en stjerne, osv. - på ca. 1/2 cm. Men et af dem skiller sig ud. Allan Scharff har fået lavet et stempel, af hans egen signatur, i fuld størrelse. Det elegante stempel vækker beundring hos de øvrige sølvsmede. Nogle af de yngre sølvsmede har aldrig før prøvet at banke deres eget stempel på en genstand, andre får det lavet på producentens fabrik. Processen er ved at være til ende og kunstnerne er tilfredse med værket. Stolte løfter de skålen frem i flok.
"Det er nærmest et mirakel, at skålen er lavet så hurtigt og det må være rekord", siger Michael von Essen, der har været med til at oprette et museum på Georg Jensens sølvsmedefabrik. Normalt ville det tage mindst to uger at lave sådan en skål. I øvrigt er det sjældent at man bruger så fint sølv - hele 999 tusindedele. Det fine sølv er meget blødt, og det er årsagen til, at man kan arbejde hurtigt med materialet.
Sølvpladen er doneret af Frits Pedersen A/S, der sælger metaller og værktøjer til sølvsmedene, i anledning af årets sølvsmedetræf. Foreningen har doneret skålen til Kunstindustrimuseet og den kan ses i forhallen under fællesudstillingen ’Objects of Light’.
]]>